Câteva ziceri pentru colegii noştri de trafic cu turisme

Pentru că sunt acasă şi pot, în sfârşit, să scriu ceva şi de la birou nu doar din patul din cabină, profit de ocazie pentru a mă adresa colegilor de trafic ce conduc turisme, cu câteva sfaturi bune, care îi vor ajuta atât pe ei cât şi pe noi, neamurile de manivelă.
Ce o să vă spun reiese din peste 15 ani de experienţă şi aproape un milion de kilometri în spate aşa că puteţi să aveţi încredere în mine.


Carevasăzică, colegule cu turismul, atunci când pleci cu treabă sau în vacanţă, gândeşte-te puţin şi la mine pentru că eu mă gândesc la tine, de cele mai multe ori cu intenţia de nu-ţi face probleme şi de a nu te deranja dar, uneori, din păcate, atunci când faci lucruri prosteşti din pură ambiţie şi mă faci să transpir la volan încercând să nu-ţi fac rău, te vizualizez cu botul umflat şi dantura împrăştiată prin rigolă, printre frunze şi hârtii – nu e des, dar e.
Aşadar, ia de-aici.

volan
Atunci când te apropii de o intersecţie unde ai prioritate şi mă vezi, de la 100 de metri, că intru în intersecţie, te rog, nu accelera – fii băiat bun şi lasă-mă să mă bag. Mi-e foarte greu să opresc cu 35-40 de tone în spate, să îngenunchez camionul, pentru a te lăsa pe tine să-ţi exerciţi dreptul de a trece. Tu opreşti în 30 de metri, eu în 80; tu pleci de pe loc aproape instantaneu, mie îmi trebuie metri întregi pentru demaraj; tu consumi în demaraj 12 litri la sută, eu consum peste 40 încărcat.

volan
Atunci când conduci printr-o localitate – în special sate – şi mă vezi în oglindă că mă apropii de tine cu mai mult de 50, nu te încăpăţâna să ţii maşina în 55; eu am staţie şi ştiu exact ce e în faţă: radare, controale, accidente etc. – le cunosc. Accelerează fără frică, ţine-te la viteza mea şi vei fi în siguranţă.
De asemenea, dacă eşti în spatele meu şi mă vezi că reduc la 58 în localitate, nu fii bou, rămâi acolo unde eşti; am frânat din motive bine întemeiate, adică radar. Ţine-te de mine şi vei rămâne cu banii în buzunar.

volan
Nu-mi pune frână brusc în faţă, mai ales la viteze de peste 80 de kilometri pe oră. Aşa cum am mai spus, tu reduci în câţiva metri dar eu nu şi s-ar putea să trec prin tine dacă eşti prea aproape. Dacă ai nevoie să reduci, ia puţină distanţă şi pune avariile – o să-mi dau seama că vrei să faci o manevră care implică reducerea vitezei.

volan
Dacă vrei să intri pe un drum lateral şi mergem cu 90 iar eu sunt în spatele tău, dă semnal cu cel puţin 100 de metri înainte. Voi şti exact unde vrei să intri, pentru că eu cunosc drumurile mult mai bine decât te aştepţi. Nu face ca ăia care pun semnalul cu 5 metri înainte să vireze, calcă frâna la podea şi după aia se întreabă ce dracu’ caută pe grila mea pe post de ornament.

volan
Dacă ai staţie pe maşină, foloseşte-o cu cap. Nu mă înjura pentru că ţi s-a părut că te-am deranjat. E urât, e nepoliticos şi, de fapt, nici n-am avut intenţia să te deranjez; nu sunt idiot, n-aş pune în pericol pe nimeni, cu atât mai puţin un turism care cântăreşte 1500 de kilograme, adică cam cât roţile mele de la semiremorcă.

volan
Dacă mă vezi că m-am băgat să te depăşesc, fii băiat finuţ şi redu puţin viteza. Mi-a luat mult să ajung la demarajul necesar pentru a te depăşi şi, cu siguranţă, îţi voi aprecia gestul de a mă lăsa să mă duc. Nu te-am depăşit ca să-ţi arăt că sunt mai bun ca tine ci pentru că eu merg la program. Dacă mai am 15 minute de condus, mă grăbesc să ajung la o parcare unde să fac pauza, altfel risc o amendă de peste 40 de milioane – nu e glumă.

volan
Dacă auzi termeni expliciţi pe staţie, nu te isteriza şi nu începe să faci educaţie pe canalul 22; gândeşte-te că noi suntem în cabină de o săptămână, suntem mult mai obosiţi decât tine şi poate, uneori, din cauza asta, ne exprimăm vulgar. Închide staţia pentru 5 minute dacă nu suporţi şi, când o vei deschide, lucrurile vor fi revenit, cu siguranţă, la normal.

volan
Dacă vorbim pe staţie lucruri obişnuite, care nu au legătură cu traficul, nu te răţoi la noi cu “Lăsaţi canalul liber că mai avem nevoie şi de informaţii.” Gândeşte-te că noi doar aşa putem vorbi unii cu alţii, în afară de pauze şi mai gândeşte-te că, să fii singur în cabină 4-5-6 zile, nu favorizează deloc comunicarea verbală faţă în faţă.
Informaţii vei primi, cu siguranţă, pentru că astea vin firesc, din conversaţie. E de-ajuns să asculţi.

volan
Dacă auzi pe staţie comentarii depreciative la adresa “ăstora cu turismele”, nu e vorba neapărat de tine aşa că nu te simţi jignit. E vorba de cretinii pe care, cu siguranţă, şi tu îi trimiţi la dracu’ atunci când îi întâlneşti în trafic. Dacă te comporţi normal pe şosea, n-are nimeni nimic cu tine – cel puţin nu dintre noi – ba chiar vom aprecia foarte tare micile gesturi pe care le faci pentru a arăta că ştii diferenţa dintre un camion de 40 de tone şi un turism de 1500 de kilograme.

volan
Pentru numele cui-vrei-tu, nu te ţine pe Valea Oltului cu 60, cu mine în spatele tău. Gândeşte-te că eu mai am o groază de mers, am program şi poate aş vrea să ajung tot în ziua aia la Nădlac, de exemplu. Dacă ţi-e frică să mergi mai repede, nu-i nici o ruşine; nimeni nu s-a născut învăţat. Lasă-mă să mă duc: dă semnal dreapta de câteva ori iar eu voi şti că o să mă laşi şi, cu prima ocazie, îi dau talpă şi te depăşesc. După aia, dacă vrei, ţine-te de mine şi vei trece prin Valea Oltului repede şi în siguranţă.

volan
Pe autostradă, nu merge cu 80 pe banda 1, în special în zonele unde eu nu am voie să te depăşesc (semnul ăla cu camionul roşu în stânga turismului negru). Urcă la, măcar, 95; eu sunt limitat la 90 aşa că toată lumea va fi mulţumită. Pentru tine, de la 80 la 95 înseamnă câţiva milimetri de pedală – pentru mine poate însemna diferenţa între a intra la descărcat azi sau mâine dimineaţă, nu glumesc.

… şi dacă îmi mai vin idei, o să le pun aici.
Acuma mă duc să-mi fac curat prin casă, mama mă-sii, că e mare nevoie…

6 thoughts on “Câteva ziceri pentru colegii noştri de trafic cu turisme

  1. Primul instinct a fost de-a izbucni in ris la sfaturile cu usor iz de gluma pe care le dadeai… apoi am devenit serios, imi cer scuze, nu este n icio gluma aici, sint numai lucruri serioasde, chiar foarte serioase, o sa le citesc mai pe indelete si mai atent, pentru ca vreau sa-mi iau carnet de conducere. Ceea ce ai scris aici este pentru mine unul extrem de util. Sper ca la fel il vor gasi si altii. Multumesc pentru asta!

    Liked by 2 people

      • Dacă ştiam ce ai de gând, îl scriam şi eu altfel… asta e ca aia cu “dacă ştiam că vii în vizită, făceam curat în casă…”.
        S-a mai adăugat un litru la berea aia pe care intenţionez ca, odată, să ţi-o ofer din partea casei. Continuă tot aşa şi o să te trezeşti cu cisterna la poartă – atunci să te văd! 😀
        Mulţam. Pe bune.

        Liked by 2 people

    • Cu plăcere. Sper să-ţi fie de folos, ţie şi altora. Ideea de bază e că şoselele sunt pentru toţi; dacă ne călcăm pe bombeuri, ne facem singuri viaţă grea.
      Cred că “a fi civilizat”, nu doar pe drumuri, înseamnă, pur şi simplu, să te gândeşti şi la cel de lângă tine şi mai cred că a venit timpul să trecem, cu toţii, la alt nivel: acela unde să ne dăm seama că, dacă avem grijă şi unii de alţii, viaţa noastră se va schimba radical, în bine.

      Liked by 2 people

Leave a Reply

