Ce plan de zbor, mă!?

JS1-2013-2Nu vreau să bat şi eu câmpii despre pilotul Mircea Crăciun, cel care e de negăsit după atâta timp dar având până acum câţiva ani oarece tangenţă cu domeniul, nu pot să nu emit câteva consideraţii oarecum diferite de cele pe care le vomită presa, tabloidă sau nu – şi ca să mă dau deştept.

Planorul în cauză era de tip JS1 Revelation, de ultimă generaţie, mult diferit faţă de IS-urile de acum ‘jde mii de ani, şindrilele pe care au învăţat generaţii întregi de piloţi dar, aşa cum se spune în aviaţie, it is the man, not the machine.

Ce-am reţinut din vălmăşagul de informaţii din care nu ştiu cine mai înţelege ceva coerent sunt două-trei lucruri esenţiale.
1. Pilotul nu a pornit aparatura de localizare de la bord pentru că legea permite asta. Acuma, cât de arogant să fii să te urci la manşa unui aparat de zbor dotat cu un astfel de echipament şi să nu-l porneşti, doar pentru că legea nu impune asta? Indiferent câte ore de zbor ai avea… de fapt, cu cât ai mai multe, cu atât trebuie să fii mai conştient de proceduri şi de riscurile la care te expui dacă nu le respecţi. Adică, legea nu interzice să ne aruncăm de pe blocuri dar încă n-am văzut terasele blocurilor cu 10 etaje luate cu asalt…
2. La un moment dat, telefonul mobil al pilotului s-a oprit (sau a fost oprit deliberat). Bun, vreau să decolez într-un zbor în spaţiul de tip G, nesupravegheat şi mă urc la manşă cu telefonul mobil descărcat – sau mai rău, îl opresc deliberat. Ce, mă??
3. Nu depun un plan de zbor pentru că, din nou, legea nu mă obligă şi, în aroganţa mea, consider că sunt prea bun pentru ca să mi se întâmple ceva. Nu mie. Altora, da, dar nu mie.

Acuma, planorul JS1 Revelation e cosntruit din fibră de carbon care, la impact (prăbuşire sau aterizare forţată în pădure sau pe teren cu stânci) se sparge ca sticla, în bucăţi. Cam greu de localizat.

Ce concluzii trag eu, marele expert, de-aici?
1. Dacă Mircea Crăciun a căzut şi nu poate fi localizat, mare parte din vină îi aparţine. pentru motivele înşirate mai sus.
2. Dacă a căzut într-adevăr, atunci, cel mai probabil, e mort.
3. Dacă a făcut orice ca să nu poată fi localizat, atunci poate a întins-o pe undeva şi nu vrea să mai dea nimeni de el vreodată.

Cu simpatie pentru familia care trece prin momente extrem de grele cred că Mircea Crăciun a dat dovadă de o aroganţă greu de înţeles la un pilot atât de experimentat şi atât de respectat în lumea aviaţiei… asta dacă informaţiile făcute publice, pe baza cărora am înşirat şi eu textul acesta, sunt şi reale. De la presa din România te poţi aştepta la orice măgărie.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s