Hands-free sau telefon?

O groază de lume vorbeşte la telefon de parcă ar veni sfârşitul lumii. Mă rog, fiecare cu treburile lui. Unii chiar au motive să vorbească iar alţii o fac de dragul de a da din gură sau ca să nu se plictisească. Situaţia e valabilă şi la volan, acolo unde, dacă te-au văzut băieţii cu MCV-ul, ai cam pus-o, conform Codului Rutier. Acuma, ce să ne ascundem după deget: de multe ori ei se fac că nu văd iar noi ne facem că nu vorbim.
Problemele apar însă atunci când eşti cu telefonul la ureche, într-o depăşire cu 110 la oră şi vezi ditamai camionul cum îţi apare în faţă de după curbă. Am văzut de-a lungul timpului nişte faze de m-am crucit, vă jur… Am păţit-o şi eu iar reacţia instinctivă a fost să arunc telefonul fără să mă uit unde cade şi să pun, dracului, mâna pe schimbător. O dată l-am aruncat pe geamul din dreapta, care era deschis şi l-am văzut pe unul în spate cum trecea peste el cu roţile. Mă rog, tâmpenii…

Pe de altă parte, unii folosesc hands-free-ul, ceea ce le dă posibilitatea să conducă normal şi să vorbească la fel de normal. Sau nu cumva asta e doar o iluzie?
După mine, hands-free-ul poate fi chiar mai periculos decât telefonul propriu zis, pentru că îţi creează iluzia de siguranţă şi control. Atunci însă când mintea ta e plecată cu sorcova pentru că dezbaţi tot soiul de chestii importante în cursul convorbirii, apare ceva ce aş numi “te uiţi la drum dar nu vezi nimic”; eşti prins în conversaţie iar mintea îţi lucrează în alţi parametri, diferiţi faţă de cei specifici activităţii de la volan. Vizual, percepi drumul şi traficul dar mental eşti undeva departe. Dacă ai puţin ghinion, vine vreunul din faţă şi vă amestecaţi culorile sau uiţi că drumul o ia la stânga şi te trezeşti înfăşurat pe după vreun stâlp.
Pe de altă parte, atunci când ai telefonul la ureche, eşti în permanenţă conştient de faptul că ai o mână ocupată şi, măcar din instinct de conservare, eşti puţin mai alert.

De-aia, fără a fi nici pe departe vreo autoritate recunoscută (sau ne-) dar având o groază de kilometri în spate şi ceva experienţe proprii vă sfătuiesc, totuşi, ca dacă chiar trebuie să vorbiţi, să evitaţi hands-free-ul, oameni buni. Mai bine reduceţi viteza niţel şi vorbiţi – deşi e ilegal – decât să vă treziţi azvârliţi de vreun camion hăt! la Arad, deşi voi aveaţi treabă la Deva…

Leave a Reply

